Thursday, January 27, 2011

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

Di pagi yang hening..tetibe aku terpanggil untuk menulis lagi..setelah sekian lama jari jemari ku tidak menari di atas keyboard..rasanya terlalu lama sungguh tidak mencoretkan sesuatu di ruangan ini..disebabkan oleh kerja-kerja yang masih bersisa dan menuntut 150% perhatianku...

Namun pagi ini, aku se akan terpanggil..ya!..Allah tidak akan merubah nasib hambanya kecuali diri kita sendiri yang berubah..Aku ambil kata semangat dari x-rakan sepejabat, asalnya kami cuma ber'cetting' dan menjurus kepada cita-cita akan datang..

Sejak dari kecil, aku bercita-cita untuk menjadi seorang doktor..pakar kanak-kanak..mempunyai sebuah nursery bersebelahan klinik ku sendri..namun itu hanya la cita-cita yang tidak kesampaian kerana aku tidak serius semasa zaman matrikulasi..lalu aku tercampak ke bidang 'electronic engineering'..rezeki ku disini..namun aku masih bercita-cita untuk mendapatkan title Dr. Hanya dengan satu cara sekarang iaitu sambung pengajian ke peringkat sarjana dan doktor falsafah...tp aku rasa bermacam-macam halangan..tp ianya alasan sebenarnya...dimana ader kehendak disitu ader highway...

Pagi ni rakanku memberikan aku motivasi:
1) Perlu ader target/matlamat untuk apa yang dicita-cita kan
2) Strategi untuk mencapai target..tp kene pastikan strategi yang 'achievable'
3) Perlu tanamkan sikap yang sentiasa berfikiran positif bahawasanya semua bende adalah mudah jika kita mahu.
4) Memohon kepada Allah untuk mendapatkan yang terbaikk buat diri kita.
5) Jika cita-cita belum tercapai w/pon sudah berusaha, jgn putus asa kerana mungkin itu adalah yang terbaik buat kita yang Allah lebih tahu..n teruskan berusaha..

Jadi, mari kita sama-sama mulakan dengan bismilahh..plus selalu senyum...
ok la, chiow..kene study...

p/s: thanks kak zan for your morning motivation..

4 comments:

Anonymous said...

terima kasih kerana blog anda telah membantu saya untuk wat assignment..

Anonymous said...

segalanya atas izin Allah, Allah jualah yang menggerakan hati kita, memberi semnagat pada kita. kita hanya ikhtiar, segalanya atas kuasa Allah.

syahas said...

mintak izin untuk ambil maklumat...t.kasih.. :)

syahas said...

salam...mintak izin untuk ambil maklumat...t.kasih... :)